dr Agata WOLANIN
Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego
pok: 313
ORCID: 0000-0002-8513-2154
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Adiunkt badawczo-dydaktyczny
Pełnione funkcje w Instytucie Uniwersytecie:
- Opiekun praktyk pedagogicznych (lic, SUM) – od 2016,
- Koordynator ds. harmonogramu XP – od 2017,
- Koordynator PNJA (III rok, lic. dzienne) – od 2017,
- Sekretarz Redakcji czasopisma „AUPC. Studia Linguistica” – od 2022.
Stopnie naukowe:
- 2019; Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa;
Uniwersytet Jagielloński, Kraków;
Tytuł pracy: „The dynamism of critical cultural awareness: An empirical project based on reflective tasks and English philology students’ journals”;
Promotor: dr hab. Maria Jodłowiec;
Recenzenci: dr hab. Grażyna Zarzycka, prof. UŁ, prof. dr hab. Andrzej Łyda (UŚ).
- 2015; Magister filologii angielskiej;
Uniwersytet Jagielloński, Kraków;
Tytuł pracy: „Raising critical cultural awareness: A case study of English teachers’ beliefs and practices in the Polish educational context”;
Promotor: dr Ewa Bandura.
Dyscyplina naukowa:
- Językoznawstwo.
Katedra:
- Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego.
Zainteresowania badawcze:
- edukacja interkulturowa ,
- krytyczna świadomość kulturowa,
- edukacja obywatelska,
- pedagogika krytyczna,
- ekolingiwstyka.
Prowadzone zajęcia:
- Praktyczna nauka języka angielskiego V & VI (Integrated Skills 1),
- Seminarium magisterskie/ MA seminar,
- Pisanie tekstów akdemickich,
- Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych,
- Komunikacja interkulturowa.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- International Association for Intercultural Education (od 2018),
- Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (od 2023).
Wybrane wykłady gościnne:
- N/A
Najważniejsze publikacje:
Monografie:
- 2022; Wolanin, A. The complexity of critical cultural awareness in L2 education: from theory to practice. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP,
- 2021; Za którymi górami, za czyimi lasami…? Rozbudzanie wrażliwości kulturowej dzieci za pomocą historyjek anglojęzycznych; Nauczanie języków obcych dzieci. Globalne wyzwania, lokalne rozwiązania.
- 2021; “Picture this!” – the educational value of illustrations in the process of teaching L2 to young learners; Facing diversity in child foreign language education (Springer).
- 2019; Looking closer at critical cultural awareness: Diagnosing and implementing the concept of critical cultural awareness in the EFL Context; New Perspectives in English and American Studies. Volume 2: Language.
Artykuły:
- Rokita-Jaśkow, J., Wolanin A., Król-Gierat W., Nosidlak K. 2022. Bridging the ‘dual lives’: school socialization of young bi/multilinguals in the eyes of EFL teachers, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, DOI: 10.1080/13670050.2022.2114788
- Wolanin, A. 2021. The evolution of L2 education and research: An overview of paradigm shifts in applied linguistics, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, 16, 211-223.
- Wolanin, A. 2021. Za którymi górami, za czyimi lasami…? Rozbudzanie wrażliwości kulturowej dzieci za pomocą historyjek anglojęzycznych. In: Rokita-Jaśkow J., Nosidlak K. (eds.). Nauczanie języków obcych dzieci. Globalne wyzwania, lokalne rozwiązania, pp. 121-135. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
- Wolanin, A. 2021. “Picture this!” – the educational value of illustrations in the process of teaching L2 to young learners. In: Rokita-Jaśkow J., Wolanin A. (eds.). Facing diversity in child foreign language education, pp. 201-213. Springer.
- Cierpisz, A. 2019. Dismantling intercultural competence – a proposal for interpreting the concept of critical cultural awareness in an L2 teaching context, Neofilolog, 52(2), 227-243.